چگونه طراحی سایت بهتری داشته باشیم؟
موارد بسیاری است که هنگام طراحی سایت باید در نظر گرفت. در واقع پارامترها بسیار زیادند ولی بعضی از آنها از اهمیت بیشتری برخوردارند. مواردی که توسط وب سایت های موفق رعایت شده اند. در ادامه با برخی از مواردی که باید در هنگام طراحی سایت و یا بعد از آن و در هنگام نگهداری و ورود اطلاعات در سایت باید رعایت کرد آمده است ( این لیست کامل نیست و در آینده ممکنه است با توجه به پیشرفت های حوزه وب تغییر کند)

1-طراحی گرافیکی مناسب وب سایت

اولین نکته، طراحی گرافیکی مناسب وب سایت است. من (بیننده وب سایت) چیزی درباره شما و کسب و کارتان نمی دانم. اما اگر به وب سایت شما مراجعه نمایم و ظاهر خوشایندی را نبینم، دید خوبی به من نخواهد داد.

"اولین برداشت خیلی مهم است" اگر چه طراحی خوب وب سایت به تنهایی قادر به نگه داشتن کاربر در وب سایت نخواهد بود اما حداقل می تواند آن را به گشت و گذار در وب سایت ترغیب کند. (جستجو کنید: UX)

2-واسط کاربری مناسب وب سایت

واسط کاربری مناسب شالوده هر وب سایت خوب است. در هنگام طراحی یک وب سایت شما باید میانگین جامعه مخاطبین وب سایت خود را از چند لحاظ مورد بررسی قرار دهید و واسط کاربری را بر اساس آن طراحی کنید. چه کسانی از وب سایت شما دیدن خواهند کرد؟ چه قدر با کامپیوتر و اینترنت آشنایی دارند؟ بسیار مفید خواهد بود زمانی که پلان کاری وب سایت خود را طرح ریزی می کنید تصویری از موارد فوق داشته باشید. به طور مثال قراردادن کنترل captcha و یا RSS در وب سایتی که مخاطبین آن قرار است کودکان باشند خیلی عاقلانه به نظر نمی رسد.

3-هدایت ساده در بالای صفحات وب سایت

بخشی از هدایت ساده بین صفخات وب سایت به معنی دسترسی داشتن به مناطق کلیدی وب سایت از کلیه بخش های وب سایت است. به طور مثال پیوند به خانه، درباره ما، خدمات و تماس با ما  را می توان در بالای صفحه قرار داد تا به راحتی از همه جا قابل دسترس باشد.

4-تکرار هدایت بین صفحات در پایین وب سایت

در صورتی که وب سایت شما در راستای عمودی Scroll دارد، قراردادن لینک ها صفحات اصلی در پایین سایت ایده خوبی خواهد بود. بدین ترتیب کاربرانی که برای دسترسی به مطالب وب سایت به پایین صفحه آمده اند و نیز میتوانند به صفحات اصلی دسترسی سریع داشته باشد . در پایین (footer ) وب سایت معمولاً از لینکهایی با اطلاعات تکمیلی راجع به وب سایت مانند "حق مالکیت معنوی" و "شرایط استفاده از خدمات" به همراه اطلاعات تماس مانند ایمیل و یا تلفن نیز استفاده می شود که معمولاً مناسب اند

5-محتوای با معنا برای وب سایت

شما ممکن است وب سایتی داشته باشید که چشم بیننده را به خود جلب کند، اما اگر محتوای مناسبی نداشته باشد در عمل چیزی به دست نیاورده اید .

زمانی که شما وب سایتی را برای شرکت (سازمان، موسسه و یا شخص) خود تهیه می کنید، بسیار مهم است که مطالب مفیدی راجع به خود (سازمان، موسسه و یا شخص) خدمات خود و ...  ارائه دهید. البته در نظر داشته باشید که کاربران شما تمایل ندارند دائماً در وب سایت در مورد شما مطلب ببینند. آنها بیشتر تمایل دارند بدانند شما چه طور می توانید به آنها کمک کنید. در حال حاضر کاربران علاقه بسیار بیشتری به تصاویر چشم نواز و ویدئو ها دارند تا متن های طولانی.

6-صفحه درباره ما(من) ساده

یکی از صفحاتی که کاربران در وب سایت ها عمدتاً به آن مراجعه می کنند (خصوصا در اولین بازدید از سایت)، صفحه "درباره ما" است. کاربران کاملا کنجکاو هستند بدانند که چه شرکت یا شخصی در پس پرده این وب سایت قرار دارد و چه قابلیت هایی دارد. با قراردادن تعدادی عکس از خودتان (در وب سایت های شخصی)، محیط شرکت و یا پرسنل به همراه اطلاعاتی راجع به پیشینه فعالیت شرکت و اهداف و برنامه ها و همچنین معرفی تعدادی از مشتریان شرکت، می توانید به این کنجکاوی پاسخ مناسب دهید.

7-اطلاعات تماس در وب سایت

اگر شما علاقه مند به ارائه خدمات از طریق وب سایت خود هستید و همچنین به نگهداری بازدیدکنندگان وب سایت خود اهمیت می دهید باید راه های تماس با خود را به سادگی در اختیارشان قراردهید. ایجاد یک صفحه "تماس با ما" ی ساده که حاوی اطلاعاتی مانند تلفن، فکس، ایمیل و نشانی (در صورت امکان به همراه نقشه) به علاوه یک فرم تماس که کاربر با پر کردن فرم و ارسال آن بتواند با شما در ارتباط باشد، می تواند نیاز شما در این مورد را به طور کامل برطرف کند. در صورتی که شرکت شما از بخش های متعددی تشکیل شده که هر بخش می تواند به تنهایی در مورد کار خود با بازدید کنندگان در ارتباط باشد می توانید ایمیل های متعددی را در این بخش قراردهید.

8-جستجو در وب سایت

اگر یک وب سایت بزرگ با تعداد زیادی صفحه دارید و یا یک وب سایت فروشگاهی با تعداد زیادی محصول دارید، وجود یک کادر جستجو بسیار مفید خواهد بود. جستجو می تواند درون محتوا و یا محصولات شما باشد. نحوه جستجو در وب سایتهای مختلف متفاوت است. به طور مثال در یک وب سایت املاک، جستجو بر روی ملک ها خواهد بود . اگر وب سایتتان چندان بزرگ نیست نه تنها نیازی به کادر جستجو نخواهید داشت بلکه می تواند برای شما نتیجه خوبی در پی نداشته باشد.

9-نقشه وب سایت

دو نوع نقشه سایت وجود دارد، یک نقشه وب سایت که مورد استفاده کاربران سایت قرار می گیرد و دیگری نقشه وب سایت مورد استفاده موتور جستجو قرار می گیرد (sitemap.xml).

ایجاد نقشه وب سایت به عنوان ساختار یک لیست از صفحات وب سایت مخصوصاً زمانی مفید خواهد بود که تعداد صفحات وب سما زیاد باشد و جستجو بر روی آن نداشته باشید بهترین محل برای یک لینک به نقشه وب سایت، معمولاً در پایین وب سایت (footer) خواهد بود یک نقشه وب سایت خود به صورت ساختار سلسله مراتبی از صفحات وب سایت است به طوری که ارتباط بین صفحات مشخص باشد.

10-جداسازی طراحی سایت از محتوا

زمان زیادی از استفاده از جدولها برای قالب دهی صفحات وب سایت ها می گذرد. در حال حاضر بهترین گزینه استفاده از xhtml به همراه Css برای جداسازی محتوای html از طراحی است.

با استفاده از تگ <div> و به کمک Css شما می توانید به راحتی صفحات خود را بدون نیاز به تگ جدول (table) قالب دهی کنید. با قراردادن Css در یک فایل مجزا و لینک دادن به صفحه در عمل طراحی را از محتوا جدا کرده اید. به این ترتیب شما با تغییر Css بدون نیاز به تغییر در ساختار html صفحه و محتوا می توانید طراحی را تغییر دهید. البته به ندرت کسانی یافت می شوند که از این روش استفاده نمی کنند.

11-سازگاری وب سایت با مرورگرهای مختلف

این طبیعی است که کاربران مختلف از مرورگرهای مختلف برای باز کردن صفحات وب سایت شما استفاده می کنند. بنابراین بهتر است تا حدامکان (تاکید می کنم حد امکان) وب سایت را طوری طراحی کرد که در تمامی مرورگرها به صورت یکسان دیده می شود. البته در fire fox 3.6 به قبل 6.0 Internet Explorer به قبل به دلیل عدم پشتیبانی کامل از Css3.0 در صورت استفاده ار یرخی امکانات Css ممکن است نمایش صفحه وب شما دچار مشکل شود. در صورتی که این اختلاف جدی نیست جای نگرانی نیست زیرا درصد بالایی از کاربران از نسخه های جدیدتری از این مرورگرها استفاده می کنند. این مورد در مورد سایر مرورگر ها نیز صدق می کند.

12-عکسهای بهینه شده در وب سایت

بسیار مهم است که تمام عکسهایی که در وب سایت شما استفاده می شود تا حد امکان فشرده شده باشند. البته نه تا این حد که عکسها پیکسل پیکسل شوند. این شامل کلیه عکسها می شود، عکسهایی که در طراحی استفاده می شوند و عکسهایی که مدیر وب سایت هنگام ورود اطلاعات آنها را بارگذاری می کند.

اگر برای کار چاپی عکس را تهیه میکند با رزولوشن 300dpi آن را طراحی کنید. اما برای وب سایت عکسهایی با کیفیت 72dpi بسیار مناسب است

نرم افزارهایی مانند Photoshop امکانی به نام "save for web" دارد که به طور خودکار عکس هایی با کیفیت 72dpi برای شما ذخیره می کند در صورتی که می خواهید عکس با فرمت jpg را برای وب سایتتان ذخیره کنید، در Photoshop ابتدا گزینه "save for web" را انتخاب کنید و سپس قبل از ذخیره کردن نهایی quality عکس را بر روی 60 قرار دهید.

13-آمارگیری از بازدید های وب سایت

وب سایتهایی هستند که به شما کمک می کنند آمار مناسب و دقیقی از بازدیدهای وب سایت به همراه اطلاعات مفیدی جهت برنامه ریزی برای توسعه و تبلیغ به شما می دهند.

این وب سایتها از شما می خواهند تکه کدی را در صفحات وب خود اضافه کنید که باعث افزایش حجم صفحه خواهد شد و از طرفی باعث کاهش سرعت بارگذاری وب سایت خواهد شد.

اما مزایای آن و اطلاعات مفیدی که در اختیار شما می گذارد، بر معایب آن برتری دارد.

آنها اطلاعاتی مانند زیر در اختیار شما می گذارند:

  • - وب سایت چه تعداد بازدید دارد.
  • - چه تعداد از بازدیدها منحصر به فرد است.
  • - چه طور بازدید کنندگان وب سایت من را یافته اند.
  • - چه وب سایت هایی به وب سایت من لینک داده اند
  • - چه صفحاتی از سایت بین بازدیدکنندگان محبوب ترند.
  • - بازدید کنندگان از چه سیستم عامل، چه مرورگر و چه رزولوشنی برای بازدید سایت استفاده کرده اند؟

Google سرویسی به نام google analytics دارد که یکی از بهترین گزینه های این کار است.

14-به طراح وب خود اعتماد داشته باشید.

با اندکی تخفیف می توان گفت همانطور که به پزشک معالج خود اعتماد دارید باید به طراح سایت خود نیز اعتماد کنید. شما در انتخاب طراح وب خود آزادید. زمان کافی برای شناخت طراح صرف کنید. نمونه کارهایش را ببینید و میزان رضایتمندی مشتریانش را بررسی کنید. قبل از شروع به کار به طور حضوری در مورد کار خود با او صحبت کنید. اگر او را صادق یافتید هنگام کار به او اعتماد کنید. گاهی طراحان وب پیشنهادهایی به شما می دهند که بر اساس تجربه باعث عملکرد بهتر وب سایت می شود، اما گاهی متاسفانه اینگونه برداشت می شود که می خواهند کار خود را ساده کنند. شما از دل برنامه ای که طراح وب سایت شما نوشته (از لحاظ بهینه بودن، قابل نگهداری و توسعه بودن و ...) خبر ندارید و فقط خروجی ظاهری آن را می بینید، پس بهتر است که طراح وب سایت شما قابل اعتماد باشد.

15-از اسکریپت های آماده در طراحی سایت کم استفاده کنید.

یک دیدگاه غلط در بین صاحبان وب سایت در ایران این است که قراردادن اسکریپت هایی مانند نرخ ارز، اوقات شرعی، ساعت فلش، تقویم مناسبت ها و... در سایتشان باعث جذابیت و افزایش بازدید سایتشان خواهد شد. اما به نظر من این نشان از غیر حرفه ای بودن وب سایت دارد. من بارها و بارها از زبان مشتریان شنیده ام که "وقتی بیننده وارد سایت می شود و نرخ ارز را می بیند از این به بعد هر وقت خواست نرخ ارز را ببیند وارد سایت من می شود" و یا "من می خواهم لینک بانکها را در سایت خود قراردهم تا بازدید کنندگان سایت برای دسترسی به وب سایت بانکها به وب سایت من مراجعه کنند". اما در عمل ینگونه نیست، شما هیچ وقت در یک وب سایت حرفه ای اینگونه موارد را نخواهید دید. این شاید برای وب سایتهایی با مخاطبین عام قابل قبول باشد. از طرفی اسکریپت هایی که منبع آن به سایت دیگری متصل است علاوه بر اینکه باعث کندی در باز شدن صفحات شما خواهد شد، عملکرد آن نیز به آن سایت وابسته می شود. به این معنی که اگر در سرویس سایت مذکور مشکلی ایجاد شود این مشکل در سایت شما نیز خود را نشان می دهد.

16-از ایمیل های وب سایت خود به طور مناسب استفاده کنید.

وقتی شما دامنه ای را ثبت می کنید و وب سایتی را راه اندازی می کنید دیگر لزومی ندارد (و شایسته کسب و کار شما نیست) که برای ارتباطات کاری خود از ایمیل های yahoo و gmail استفاده کنید. مناسب است که از ایمیل هایی که با پسوند دامنه شما ایجاد شده اند استفاده کنید. برای استفاده از آنها هم می توانید از web mail ی که سرویس میزبانی در اختیار شما می گذارد استفاده کنید و هم از نرم افزارهایی مانند outlook. بهتر است یک قالب مشحص برای ایمیل های کاری خود به همراه یک امضاء تعریف کنید که ایمیل های خود را با آن قالب ارسال کنید.

17-وب سایت خود را به روز نگهدارید.

اینکه وب سایت شما در طول ماهها و سالها بدون کوچکترین تغییری بماند و هیچ مطلبی به آن اضافه نشود به این معنی خواهد بود که هر کس تنها یکبار به سایت شما مراجعه کند در مراجعات بعدی چیز بیشتری به دست نخواهد آورد

18-برای SEO بودجه ای جداگانه در نظر بگیرید.

افراد هر چه را که به دنبالش باشند جستجو می کنند. از طرفی به سایتهایی که در صفحات اول نتیجه جستجو یافت می شوند توجه ویژه ای خواهند داشت. پس اگر وب سایت شما تمامی موارد فوق را به خوبی رعایت کرده باشد و رتبه چندان خوبی در نتایج جستجوی گوگل نداشته باشند باز هم به نتیجه کاملاً مطلوب دست نیافته اید. هزینه SEO برای وب سایت از بسیاری از هزینه های تبلیغاتی دیگر کمتر است اما معمولا نتیجه بهتری دارد.

19-هیچ چیزی ابدی نیست.

هر چیزی یک عمر مفید دارد. در مورد وب سایت نیز به همین صورت است. عمر مفید یک وب سایت بین 3 تا 5 سال است. در واقع تکنولوژی های طراحی وب سایت و سبک های طراحی هر روز در حال پیشرفت و تغییر است. 5 سال دیگر شاید وب بسیار متفاوت با امروز باشد همانطور که 5 سال پیش بسیاری از امکانات امروزی وب وجود نداشت. پس علاوه بر اینکه مطالب سایت خود را به روز می کنید بعد از گذشت چند سال بهتر است در طراحی سایت خود بازنگری کنید.

 

تنظیم: مهران اصغری

میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال